Facebook gaat veranderen. Wat kun je nu het beste doen als kleine ondernemer (zzp’er, eenmanszaak), creatieve ondernemer of kunstenaar? Zijn er alternatieven voor Facebook? Of is het een oplossing om van alle updates op je Facebook bedrijfspagina nu advertenties te maken? Om te zorgen dat je volgers het in elk geval zien? Een kostbare bedoening, en ik betwijfel of dat dé weg is. Ik kijk inmiddels door ervaring ánders naar het hele online marketing gebeuren.

Het gaat immers om het contact met ménsen. Jouw volgers, die ‘cijfers’ op je scherm, dat zijn mensen aan de andere kant van je internetverbinding. Mensen met wie jij in gesprek wilt gaan. Jij hebt een mooie boodschap te brengen, een verhaal te vertellen, of je wilt juist iets aan hen vragen.

Dat is ook wat Facebook eigenlijk bedoelt met die hele verandering in het almachtige algoritme.

Bringing People Closer Together

Nieuws en updates vanuit een bedrijfspagina worden nu afgestraft, zo lijkt het. Terwijl je eerder juist werd verteld (ook door Facebook zelf) dat je júist een bedrijfspagina moest starten, omdat “bedrijfs”berichten op persoonlijke accounts geweerd zouden worden.

Welke keuze kun je nu dan maken om toch in contact te blijven met de mensen die er voor jou toe doen? Zijn er alternatieven voor Facebook?

 

Wat kun jij nu doen met Facebook als ondernemer?

Je kunt net als fotografe & imperfectie expert Evelyn Prins mensen uitnodigen om op je persoonlijk Facebookprofiel vrienden te worden. Je laat je klanten, volgers en fans toe in jouw ‘inner circle’ en kunt op een persoonlijker gebied met elkaar in gesprek blijven. Überhaupt vind ik dit een prachtige stap, die ik zelf ook zal zetten. Want mijn bedrijf wordt veel persoonlijker. (Daarover later meer, dat is namelijk een ander verhaal en staat los van de Facebook veranderingen.)

Daarnaast kun je nu kijken naar meerdere manieren om met de juiste mensen in contact en in gesprek te komen. Bijvoorbeeld:

  • Start een blog en/of nieuwsbrief.
  • Begin met het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines, met SEO. (Ja, voor Google, die andere partij met een monopolie positie…)
  • Zoek meer regionale of lokale samenwerkingen op.
  • Stof je Twitter-account af en ga weer tweeten.
  • Gebruik LinkedIn wat informeler, voor updates die je normaal alleen op Facebook zou delen.

Mijn eigen favoriete social medium naast mijn blog, is op dit moment Instagram. Maar voor hoe lang nog, dat is de vraag. Want ook dit social medium is in handen van meneer Mark Zuckerberg en zal niet lang na Facebook ook veranderen qua algoritmes, of vol lopen met advertenties.

 

Welke keuze ga jij maken in je online communicatie? 

2 Reacties

  1. Bedankt voor je mooie analyse Petra. Maar met 1 vraag blijf ik nog zitten. Wat moeten grote bedrijven met een goed lopende Facebookpagina gaan doen met meerdere werknemers in dienst? En overheidsinstanties die nu nog via Facebook op een laagdrempelige manier in contact staan met hun doelgroep?

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment