Illustratie: Petra Wiebenga

Ben jij ook de weg kwijt in social media land? Ik wel. In de beginjaren van social media vond ik het leuk, spannend en gezellig online. Overzichtelijk vooral ook. Mijn blog was mijn thuisbasis. De plek waar ik gedachten aan jullie toevertrouwde, kennis deelde en met enthousiasme mijn passies en interesses deelde. Er waren rss-feeds om op één overzichtelijke plek je favoriete blogs bij te houden. Ik had Hyves voor vrienden, Facebook voor internationale vrienden, Twitter voor mijn werk-netwerk en LinkedIn was een online cv. Ja, dat was toen al veel. Maar nu weet ik het helemaal niet meer. En daar schaam ik me eigenlijk voor, als online communicatie specialist. Hoe kan ik zó de weg zijn kwijtgeraakt online? Ik adviseerde anderen altijd over wat ze waar moesten plaatsen….

 

Keuzestress

De laatste jaren heb ik keuzestress over wat ik zelf nou waar moet plaatsen. En dat is niet handig als juist communicatie je vak is. Iedereen lijkt opeens overal ‘op’ te zitten. Werk-contacten beperken zich niet meer tot LinkedIn. Facebook zit vol met familie, vrienden, buren en kennissen, maar ook met ondernemers en gesponsorde berichten van bedrijven. Op Instagram kun je de wereld zien zoals je wilt dat die eruit ziet. Vol creatieven & kunstenaars, lifestyle bloggers, fitnesstrainers, mama’s, online ondernemers, wereldverbeteraars of interieur-stylisten? Kies je niche. (Of niet!)

Ik snap bovendien niet waarom er binnen één social medium verschillende manieren zijn van content plaatsen (persoonlijk profiel, zakelijk profiel, updates, verhalen, Live video / ‘tv’, groepen etc.) Kijk maar eens naar de mogelijkheden waar ik zelf uit moet kiezen als ik iets wil delen:

  • Facebook persoonlijk profiel. Berichten of verhalen. Of beide.
  • Facebook bedrijfspagina. Updates. Verhalen.
  • Facebook groepen.
  • Facebook live video (op je profiel, bedrijfspagina of in een groep).
  • Instagram profiel.
  • Instagram Stories.
  • Instagram TV.
  • LinkedIn profiel (cv).
  • LinkedIn bedrijfspagina.
  • LinkedIn updates.
  • LinkedIn groepen.
  • YouTube kanaal.
  • Welke mis ik nog?

Het lijkt alsof iedereen moeiteloos haar weg vindt op social media. Terwijl ik dagelijks op een kruising sta en geen idee heb waar mijn route heen gaat. Nu ben ik afgelopen jaar wel gestopt met Twitter. Omdat de leuke gesprekken die ik daar vroeger had met mede-schrijvers en bloggers zijn opgedroogd en ik er mijn weg niet meer kon vinden. Mensen zijn verhuisd naar andere social media en mijn eigen interesses zijn verschoven van ‘alleen tekst’ naar meer visueel-gerichte content. En bovendien was ik gestopt met mijn lifestyleblog. Maar wat nu? Wat houdt mij op Facebook? Wat maakt dat ik LinkedIn niet los laat?

Is social media nog wel bedoeld voor sociale contacten? Om inspiratie op te doen en kennis te delen? Of is social media veranderd in een online portfolio, verkapte webshop of ‘zie mij nou een fantastisch leven hebben, dat kun jij ook krijgen!’-etalage.

Of is dat de algoritme-bubble waar ík in zit?
Want door al die algoritmes en cookies zie ik waarschijnlijk hele andere berichten dan jij.

Ik vind het maar verwarrend. Het maakt het online en ondernemen er niet makkelijker op.

 

Wat wil jij eigenlijk?

Natuurlijk is een belangrijke vraag: waar zit je doelgroep? Waar zijn de mensen actief met wie jij in contact wilt komen? Met wie jij informatie wilt uitwisselen? Daarvoor moet je heel helder hebben wie jij bent, waar je voor staat en wat je eigenlijk wilt met social media. Wat en wie wil je bereiken? En met welke boodschap?

 

Onderzoek!

Als ik die vragen aan mezelf stel, en ik ben eerlijk, dan blijft het de laatste 2(?) jaar blanco. En op andere momenten roepen er meerdere stemmen door elkaar in mijn hoofd met allerlei antwoorden waarvan ik niet meer weet of dat de stem van mijn ziel is, of plannetjes van anderen die ik door de jaren heb ontmoet. Als je me al wat langer volgt, weet je dat ik afgelopen jaar ben vastgelopen in de combinatie van werk en gezin. Maar ik kom er achter dat er meer achter zit (en al langere tijd). Ik heb nu hulp gezocht daarbij. Om voor mezelf weer helder te krijgen waar ik voor werk, wat ik wil bereiken in het leven en/of en zo ja hoe mijn huidige werk daar (nog) bij past. Ik hoop als ik die basis weer voor mezelf op orde heb, ik ook een betere afweging kan maken van welke social media bij mij en mijn verhaal passen.

En tot die tijd, probeer ik jullie her en der te bereiken om je hopelijk te inspireren of te helpen met mijn ervaringen en verhalen. Ik accepteer maar even dat ik de weg kwijt ben in social media land en wat doelloos over verschillende paadjes slenter. Wie weet kom ik toch wat moois tegen.

 

Herken jij mijn verdwaald-zijn?

Op welke social media ben jij actief? En met welk doel? 

6 Reacties

  1. Ah, zó herkenbaar!! De social suïcide van Lou zet me wel aan het denken, maar zelf wil ik het zo radicaal niet. Eigenlijk vind ik alleen Instagram echt een plezier om op te posten en op te kijken naar de posts van anderen. Facebook voelt als moeten voor m’n bedrijf en LinkedIn ook… Bleh!

    • Inderdaad, Lou zette mij ook aan het denken. Ook over de vraag waarom ik het dan niet zo radicaal kan loslaten. Wat ik er dan nog mee wil. Wat ik uit social media wil halen, wat ik er wil brengen. Wat het mij brengt. Ik ben het met je eens dat Instagram vooral het leukste is nu, maar ik ben ook al weer bang voor veranderingen die daarin gaan komen. Je ziet het nu al meer overgenomen worden door bedrijven. Om de 2 stories heb ik een reclame of ‘gesponsord bericht’ in beeld. Nog even en Instagram is ook een puur reclamekanaal in plaats van community.

  2. Om het leuk te houden, doe ik het nu zo:
    – Elke dag verschijnt er een bericht vanuit mijn Google Calendar op 1) Facebook pagina, 2) Pinterest en 3) LinkedIn. Hier hoef ik niets voor te doen, dit heb ik vorig jaar in mijn kalender gezet en dit wordt de komende jaren (eeuwen haha) vanzelf gepubliceerd door IFTTT (If This Then That)
    – Ik post regelmatig (maar niet met regelmaat) iets op Instagram (via Later), dat wordt automatisch gedeeld op mijn Facebook pagina
    – Ik post regelmatig iets op mijn Instagram stories, die automatisch gedeeld worden op mijn Facebook stories
    – Mijn persoonlijke Facebook profiel heeft niets met mijn bedrijf te maken
    – Ik ‘hang rond’ in mijn eigen Facebook groepen, reageer af en toe op berichten, maar heb ook mensen die me helpen bij het beheren (de groepen bestaat uit duizenden leden). Dit levert me de ‘sociale contacten’

  3. Zit wel eens te denken aan een social suicide, maar…. het is voor mij toch wel een belangrijk contact systeem. Wel ben ik behoorlijk aan het verminderen geweest. Ik heb tegenwoordig alleen nog een prive Facebook (geen eigen groep of bedrijfspagina meer) en Instagram. Twitter al een tijd geleden weggedaan, ben eigenlijk nooit een twitteraar geweest. Bij Facebook heb ik bijna alle gelikede pagina’s weggedaan en mezelf uit de meeste groepen verwijdert. Instagram vind ik verrre weg het leukste, veel minder ruis dan Facebook waar veel onzin gedeeld wordt (en dan meestal nog door een groot aantal mensen hetzelfde) en je toch ook heel erg veel mist van je vrienden. Helemaal zonder Facebook zie ik nog niet zitten, is voor mij toch nog een belangrijk contact plekje. En heb via facebook de laatste jaren al heel veel life contacten gekregen.
    Ik heb Linkedin altijd gehad voor het vinden van “echt” werk, zeker na het verliezen van mijn vaste baan, maar die gaat straks (over een aantal weken stopt mijn uitkering en stop ik met zoeken naar werk in mijn oude functies) ook over mijn semi professionele uit de hand gelopen hobby 🙂

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment