Facebook gaat zijn algoritmes veranderen. Dat gonsde al een tijdje online, maar is nu ook gepubliceerd. Wat gaat er veranderen? Concreet zegt Facebook de nadruk te willen leggen op meer interactie tussen vrienden, en minder aandacht te geven aan (nieuws van) bedrijven. De afgelopen jaren telde je écht niet meer mee zonder Facebookpagina, en daarna kwam de strijd met de algoritmes om je berichten aan je volgers te kunnen tonen. Een steeds grotere ratrace om gezien te worden, om te blijven opvallen tussen de overload aan content in de timeline van je ideale klanten. Toch lijkt het er nu op dat je je Facebookpagina bijna aan de wilgen kunt hangen… Of toch niet? 

 

Vooruitziende blik

“Waar blijft jouw bedrijf als Facebook de stekker eruit trekt?” Ik vroeg het eind 2016 al aan wat mede-ondernemers. Ze trokken hun wenkbrauw op. Ik was raar, dat ik dit soort dingen dacht, zo kwam het op mij over. Maar ik dacht er serieus over na. Ik bevond me steeds meer in een wereld van online ondernemers die zich alleen nog op Facebook richtten. Facebook pagina, groepen,  ads, Lives, want video was hét nieuwe middel. En ondertussen verdwenen LinkedIn, Twitter, blogs en nieuwsbrieven naar de achtergrond. Laat staan de offline mogelijkheden van communicatie, marketing en netwerken. Het offline ondernemen.

Ik zag het, maar ik handelde niet. Want ik zocht in mijn directe omgeving naar medestanders van mijn gevoel. Een bevestiging dat ik niet gek was. Ik kreeg die bevestiging niet, en voelde me raar. Als ik de enige was die dit voorzag in mijn omgeving, dan had ik het blijkbaar verkeerd gezien? Ik handelde niet. Achteraf stom. Dat ik iets zie of voel, maar anderen (nog) niet, wil niet zeggen dat ik het bij het verkeerde eind heb. Maar dat is een stukje persoonlijke groei, waar ik inmiddels mee heb leren omgaan en wat ik in 2018 nog meer mag gaan uitdragen. Ik ben niet gek, ik leg soms gewoon sneller verbindingen en voel dingen eerder aan. Maar terug naar Facebook.

 

Almachtige algoritmes

Wat blijft er over van jouw bedrijf als er geen Facebook meer is? Kun jij dan je klanten nog bereiken? Of moet je tegen die tijd opnieuw beginnen met je communicatie en marketing, omdat je bedrijf is gebouwd op Facebookcontacten en je deze NIET zelf in beheer hebt?

We zijn met z’n allen zo afhankelijk geworden van Facebook en Instagram. Van meneer Zuckerberg en zijn ingevingen. Hij heeft de macht over wie wij bereiken met onze berichten en onze verhalen. De almachtige algoritmes bepalen wie welke updates wel of niet ziet. Dat deden ze al, maar nu heeft Facebook helemaal de touwtjes in handen.

Dan kun je nog zulke mooie verhalen vertellen op je blog, waardevolle producten of diensten verkopen. Je hebt er niets aan als je geen klanten meer weet te bereiken. En aangezien veel van ons (online) ondernemers, eenmansbedrijven, zzp’ers, creatieven en kunstenaars hun klanten grotendeels via Facebook bereiken, gaat er best veel veranderen de komende tijd.

‘Dat wil echter niet zeggen dat de advertenties verdwijnen – op dat vlak blijft alles zoals het is. Het zijn vooral de bedrijven en (nieuws)media die Facebook gebruiken om een connectie te maken met hun gebruikers, die getroffen worden door de nieuwe maatregelen.’ – Bron: AD.nl

 

We zullen als ondernemers allemaal moeten adverteren, willen we nog gezien worden. Of… zijn er alternatieve oplossingen voor Facebook om toch ‘in the picture’ te blijven, maar vooral om in contact te blijven en in gesprek te blijven met je volgers, klanten en fans?

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment