bloginspiratieWanneer krijg jij de beste inspiratie en ideeën voor blogartikelen, insta updates of projecten? Ik heb een ideeënfontein in mijn hoofd, maar ze komen wél op de meest onmogelijke tijden en momenten naar buiten. Midden in de nacht, terwijl ik liever nog een paar uurtjes zou slapen. Om 15.12 uur terwijl ik eigenlijk al op het schoolplein had moeten staan. Of onderweg bij het zien van een lichte regenboog als cadeautje van het universum dat je net daarvoor de juiste gedachte had. Bij dat laatste ogenblik besloot ik tóch even stil te staan en een foto te maken, waarop de regenboog achteraf natuurlijk niet meer te zien was. Maar door de foto heb ik wel het moment gevangen en mijn gedachten vastgelegd.

Wat die gedachten waren? Ik zal ze met je delen. Afgelopen jaar gaf ik aan dat ik meer wilde bloggen. Ik startte zelfs de blogchallenge, wat een groot succes werd. Het ging ook best even goed. Maar ik was door het succes vooral met anderen bezig. En ik liep stuk met mijn eigen blog, omdat ik mezelf vast zette in de gedachte ‘dat het goed moet zijn’. Een oude valkuil. Als ik blog op mijn bedrijfsblog, moet het goed zijn. Het moet een voorbeeld zijn voor jou als lezer, volger, klant. Het moet professioneel en foutloos zijn. En het moet vakkundige inhoud hebben. Liefst met argumenten, of wetenschappelijk onderzoek bevestigd of terug te vinden.

Juist…

….

Hallo Writersblock!

Professioneel werken vs Spelend leren.

Maar wie zégt dat eigenlijk? Bestaat dit niet alleen in mijn hoofd? Gevoed door wat we (door de Facebook-bubbel) om ons heen zien online? Als ik kijk naar andere professionele schrijvers en bloggers? Zij zijn mij toch niet? En wat zegt ‘professioneel’ eigenlijk? Dat je het vak ‘voor je professie’ doet. Voor je beroep. Dat je er geld mee verdient om te leven. Ja, dat betekent ook ‘vakkundig’ je werk doen. Maar nergens staat hóe je je vak moet uitoefenen. Dat bepaal ik als ondernemer zelf. Dát is misschien juist mijn authentieke ik, mijn unieke manier van werken. Is dat niet juist waarmee ik mij onderscheid van ‘de rest’?

Dat waren mijn gedachten tijdens dat ritje naar school om 15.12 uur.

Die ochtend kwam ik al klikkend door Facebook, profielen, pagina’s en groepen, wat oude bekenden tegen. Uit mijn blog- & Twitter-tijd. Toen ik Twitter nog leuk vond, omdat er nog echt contact gelegd werd, er nog dialogen plaatsvonden in plaats van verkapte verkoopgesprekken. Toen bloggers nog vooral journalisten en communicatiestudenten waren. Artistieke schrijvers met een mening. Of in elk geval veel inspirerende gedachten en ideeën die ze kwijt wilden. Toen ik nog blogs las met een open blik, omdat ik wilde leren. Ik was in 2004 zelf niet zo ver dat ik professional kon zijn. Alles kon en mocht. Ik mocht nog experimenteren.

Ik mocht nog spelen met de online mogelijkheden.

 

Dit is mijn kracht!

Dat was het! Daar ging het mis bij mij. Toen ik startte met bloggen was ik nog student communicatie. Ik stond mezelf toe dat ik mocht leren. Eenmaal afgestudeerd ga je voor het ‘echie’. En als je inmiddels ruim 11 jaar aan het werk bent, dan móet je toch wel een keer uitgeleerd zijn? Dan moet je het kunnen. Dan moet je een bepaald niveau hebben bereikt en uitdragen. Ik heb hoge verwachtingen van mezelf, en van wat een professional allemaal kan, weet en doet. Maar als je zelf niet aan je eigen verwachtingen voldoet, loop je vast. En dat is er gebeurd. Ik werd te streng voor mezelf.

Maar wat is juist míjn kracht? Spelend leren. Experimenteren. Filosoferend en brainstormend tot nieuwe ideeën komen. Mijn eigen pad volgen en je daar in meenemen ter inspiratie. Persoonlijk bloggen. Maar ook vrij bloggen!

 

Artistieke vrijheid

Ik moet de artistieke vrijheid voelen om mijn eigen ding te doen. Om te kunnen lanterfanten, om een brainflow te kunnen opvolgen wanneer het zich aandient. Om de creativiteit door me heen te laten stromen. Vernieuwende verbindingen te kunnen leggen met bestaande kennis en nieuwe inzichten die ik zomaar opeens kan krijgen.

Dat heeft niet altijd direct te maken met mijn bedrijf, met professionele zaken, met online teksten, copywriting, of content marketing. Wél geven ze je een goed inzicht in wie ik ben, waar ik mee bezig ben en hoe ik denk. En ik hoop je ermee te inspireren en uit te nodigen om ook anders te denken. Om anders te kijken naar de wereld om je heen. Naar jouw wereld, naar wat jij te brengen en bij te dragen hebt.

 

Durf anders te zijn.

Durf jezelf te laten zien.

Je eigen pad te volgen op je blog, je website. In al je online communicatie.

Ja, ook als dat ánders is dan wat ‘de marketing goeroes’ en ‘dé content marketeers’ vertellen.

.

Wil je hier ook iets over zeggen? Dat mag in de reactie’s hieronder, per mail of natuurlijk op Facebook.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment