Als blogger in hart en nieren zou ik zeggen dat je geen boek over bloggen moet schrijven, maar een blog. Toch zijn er genoeg boeken over het starten met bloggen. Met antwoord op de vraag: ‘hoe doe je dat?’. Een boek over bloggen als een professional was er nog niet. Totdat Elja Daae het schreef. En gelukkig maar! Want wat is dit een fijn boek voor de al (iets meer) gevorderde blogger. Of dat nu vanuit je werk is, of puur voor de hobby. Met dit boekje kun je jouw blog naar een hoger plan tillen. En succesvol blogger worden.

Wat is succesvol bloggen?

In de inleiding staan we eerst even stil bij de vraag wanneer je succesvol bent. Want succes is subjectief. Wat is succes? Voor de ene blogger betekent dat 50.000 unieke bezoekers per maand, een ander is al blij met 10 reacties op elk blogartikel. Ben je succesvol als je mensen laat nadenken over een onderwerp? Of wanneer je omzet haalt uit je blog? Succes wordt bepaald door je doel, en dat doel….stel je zelf!

Elke dag starten er nieuwe bloggers. Die zijn niet direct succesvol. Niet op dag 1, en ook niet op dag 30. Maar op een dag… worden ze succesvol. En waarom zou jij dat niet zijn met jouw blog?

Het bloggen als een pro zit volgens schrijfster Elja dus niet in de vorm van je blog en ook niet in het onderwerp waar je over schrijft. Wel gaat het om drie belangrijke ingrediënten die je blog nodig heeft: authenticiteit, focus en toewijding. ‘Dit klinkt simpel, is het niet. Klinkt haalbaar, is het wel!’ zegt Elja.

Écht en persoonlijk bloggen

Deel 1 van het boek gaat over authenticiteit. Een modewoord inmiddels, maar dat neemt niet weg dat het gaat om de inhoud. Authentiek zijn betekent betrouwbaar zijn, en écht. Bloggen als jezelf. Dat werkt echt voor het opbouwen van een vaste groep lezers en het krijgen van reacties op je blog. De kracht van succesvolle blogs is ook dat de lezer informatie krijgt uit betrouwbare bron. Het mag ook best anders dan anders. Het gaat er om dat de lezer informatie krijgt die hij elders niet krijgt. Of niet op dezelfde manier. Elja geeft in het boek fijne inspiratie en tips hóe je dan persoonlijk kunt bloggen.

Vind jouw passie

Het tweede  deel van ‘Bloggen als een pro’ gaat over focus. Elja laat zien hoe je jouw rode draad kunt vinden. Een thema, concept, of niche (onderwerp).  Ik schreef er al eerder over, maar de mooiste tip in dit boek vind ik dat een draad niet rood hoeft te zijn. Jouw focus kan ook liggen in jouw manier van schrijven. Of in een titel signatuur, een terugkerend format of de toonzetting op je blog. Ondanks dat is het stuk over nicheblogs (blogs over één onderwerp) wel heel interessant! En ik denk dat het voor sommige mensen zeker goed kan werken om met éen onderwerp succesvol te worden. Elja geeft tips om te kiezen, maar ook om jouw focus duidelijk te maken aan de lezer.

Dagelijks bloggen

Het laatste ingrediënt van een succesvol blog is ‘toewijding’. Daar gaat het laatste stuk van het boekje over. Een blog kan pas succesvol worden als je er (heel veel) tijd, energie en liefde in stopt. Het is keihard werken. Als blogger moet je schrijven, fotograferen, bewerken, analyseren, optimaliseren, reageren, monitoren en netwerken. Elja is bovendien een groot voorstander van dagelijks bloggen. Omdat je dan veel inhoud beschikbaar hebt, je bent beter vindbaar, krijgt een hogere positie  in de zoekmachines en je krijgt meer bezoekers (met verwachtingen!). Wees niet bang om dagelijks te bloggen, want oefening baart kunst, zegt Elja in het boek. En het is tevens een mooie methode om je perfectionisme los te laten.

Ondanks het feit dat ze geen stappenplan geeft, laat Elja je ook niet in het diepe springen. Ze geeft tips en trucs voor een systeem om blogideeën op te slaan, geeft praktische tips en spreekt je ook veel moed in. Want professioneel bloggen, bloggen als een pro, dat kan iedereen. Je moet er alleen je ziel & zaligheid in leggen, er veel tijd & energie in steken en niet vergeten dat bloggen op de eerste plaats vooral heel erg leuk is!

Wil jij dit boek ook lezen? Je kunt ‘Bloggen als een pro‘ bestellen bij Managementboek, Bol of ‘sponsor’ je plaatselijke boekenwinkel 😉

2 reacties

Comments are closed.