creatieve ondernemer nieuwsbrief“Nieuwsbrieven zijn niet echt mijn ding. Haha, ik vergeet het steeds!” Ik ben in gesprek met een creatieve ondernemer die haar workshops niet vol krijgt zonder te adverteren op Facebook. Ze wil wel graag bloggen en nieuwsbrieven versturen, maar ze vergeet het steeds. Het zit niet in haar systeem, het is te veel werk, te groots. Waar moet je beginnen met een nieuwsbrief? Wat schrijf je dan? Wanneer verstuur je hem het beste, en hoe vaak moet dat? Is dit ook herkenbaar voor jou?

Je bent als creatieve ondernemer vaak met 1001 ideeën en projecten bezig. Het is een gezellige creatieve chaos. Je moet producten inkopen, inspiratie verwerken, noteren, nieuw creatief werk maken, jezelf presenteren en verkopen. Je bent al druk op social media met Facebook updates, je pagina, groepen. Op Instagram met mooie foto’s plaatsen van je werk om te laten zien wat je allemaal doet en maakt. Om anderen te inspireren.

En dan moet je óók nog een nieuwsbrief?

 

Ja, ja, die meerwaarde van nieuwsbrieven. Maar hoe dan….? Pfff

Schrijven is niet iets dat je 123 doet. De woorden en zinnen rollen niet zomaar uit je vingers het scherm op. Je vindt schrijven lastig. Het kost je veel tijd en energie. Je komt er steeds niet aan toe. En dus laat je die nieuwsbrief liever zitten. Je ziet de meerwaarde wel, je wéét dat je er meer uit kunt halen. Maar pfff…

Het kan anders. In het gesprek met deze creatieve ondernemer, gaf ik haar wat simpele tips. Ze is namelijk wél heel actief op social media en post daar dagelijks meerdere keren.

 

“En als je je nieuwsbrief wat laagdrempeliger maakt voor jezelf? Gewoon een overzichtje van de 3 leukste Facebookupdates (heb je deze al gezien?) – je 3 laatste Instagramfoto’s met korte omschrijving, een nieuwe YouTube video embedden en onderaan 3 workshops in the picture? Gewoon om even op de radar te blijven?

 

Facebook past immers steeds weer de algoritmes aan voor zakelijke pagina’s, waardoor je updates minder getoond worden aan je volgers. Datzelfde geldt voor Instagram. Ook daar zien steeds minder volgers jouw updates, en zeker niet direct of in chronologische volgorde. Met een nieuwsbrief heb je gewoon net wat meer invloed op wat je volgers zien en lezen, en in welke volgorde. Het communicatielijntje is korter en persoonlijker. Van mailbox tot mailbox.

Een paar dagen na mijn gesprek met deze creatieve ondernemer, vond ik haar mooie simpele, maar krachtige nieuwsbrief in mijn inbox.  Ik stuurde haar een berichtje met complimenten. “Ik heb naar je geluisterd :-)” stuurde ze blij terug.

 

Maak het makkelijker voor jezelf

Fijn dat ik haar verder kon helpen met wat simpele tips en door anders te kijken. Het hoeft niet allemaal groot, zwaar en mega professioneel. Liever speels en creatief, zoals jij zelf bent. Blijf dicht bij jezelf, zie het als een experiment, gewoon een persoonlijk berichtje naar je klant.

Ik hoop dat je met dit inzicht ook wat makkelijker naar je eigen nieuwsbrief kunt kijken. Maak het jezelf makkelijk 🙂 Het gaat om het contactmoment.

Heb je vragen over het maken, schrijven of versturen van nieuwsbrieven? Stel ze gerust op de mail: petra@studioschrijf.nl 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment