Laatst zat ik met een klant aan tafel, en zij vroeg me: “Hoe maak ik mijn online comeback na een lange(re) periode afwezigheid?” Haar blog en social media waren behoorlijk stil gevallen de afgelopen maanden. Achter de schermen was ze hard aan het werk met nieuwe ontwikkelingen in haar bedrijf. Zoals een nieuwe winkellocatie, nieuw kantoor en nieuwe producten door een nieuwe samenwerking. Maar omdat er in de privésituatie ook veel speelde, kwam ze niet aan bloggen toe. 

Dit is herkenbaar voor veel creatieve ondernemers. Je bedrijf loopt wel door, maar toch stokt de communicatie naar je volgers en bijna-klanten. Wel jammer! Want juist door te delen wat je bezighoudt kun je het contact met je netwerk warm houden.

Gelukkig is het nooit te laat om de communicatie weer op te pakken. Om je online come-back te maken met bloggen en social media. In dit artikel geef ik je tips hoe je dat doet.

 

1. Uitleg of niet? 

Kies of je uitleg wilt geven over je afwezigheid of dat je de draad gewoon weer oppakt. Sommige mensen hebben niet eens door dat je ‘weg’ was (hoe lullig dat ook klinkt!). En sommige mensen zijn alleen maar blij dat je er weer bent en zitten niet te wachten op excuses en ellenlange uitleggen. In het geval van mijn klant wilde ze niet op de privésituatie ingaan, maar wel graag vertellen over de ontwikkelingen die haar bedrijf had doorgemaakt.

 

2. Tijdlijn

In het geval je wel (deels) wilt vertellen wat in je ‘online afwezigheid’ is gebeurd, maak dan voor jezelf een tijdlijn van wat er allemaal is gebeurd en waar je over wilt vertellen. Maak er een lijstje van met minimaal 5 onderwerpen, en schrijf over elk van die punten een blogartikel of social update. Één onderwerp per bericht.

 

3. Inplannen blogartikelen

Je bent er een tijdje tussenuit geweest, maar hoeft die tijd niet in één dag in te halen. Om je volgers niet te overladen met een wervelwind aan blogartikelen of social updates, ga je daarom je updates inplannen. Bijvoorbeeld één blogartikel per week publiceren op je blog voor de komende 5 weken. Dat geeft je ondertussen de tijd om te werken aan nieuwe blogartikelen voor de weken erna.

 

4. Social media updates

Plan ook elke dag een korte update op social media. Dat kan een aankondiging zijn van een blogartikel dat de dag erna online komt, een verwijzing naar het blogartikel zelf op de dag van plaatsing, een verwijzing naar het blogartikel een paar dagen nadat het geplaatst is, een sneak-peak achter de schermen van waar je nu werkt of mee bezig bent. Een korte update over een nieuw product. Een selfie, om jezelf ook weer eens te laten zien.

 

5. Vraag om interactie

Jij bent terug van weggeweest. Niet alleen hebben jouw volgers updates van jou gemist, maar waarschijnlijk ook andersom. Het is attent om op je blog en in je social media updates ook te vragen naar hoe het met je volgers gaat. Of jij nog belangrijke updates van hen gemist hebt. Ze zullen je vast graag vertellen wat er bij hen is gebeurd de afgelopen tijd. Dit kan zorgen voor nieuwe interactie en fijne gesprekken om het contact weer op te pakken.

 

Met deze stappen kun je dus gemakkelijk een comeback maken online, weer beginnen met bloggen. Gewoon het bloggen weer oppakken en weer in contact komen met je klanten en volgers.

 

Vragen?

Heb je extra vragen over dit blog of wil je eens sparren over het schrijven van jouw eigen blog of webteksten? Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag. Stuur een e-mail naar: petra@studioschrijf.nl en indien nodig maken we een (bel)afspraak.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment