Een van de meest gestelde vragen die ik krijg is: hoe maak je tijd om een blog te schrijven? Veel ondernemers willen echt wel bloggen, maar komen er niet aan toe. Er zijn steeds weer andere to do’s dringender of belangrijker. Hoe maak je dan toch tijd om te bloggen? Daar heb ik wel wat tips voor.

Er is helaas geen snelle succes formule, maar hoe zit dat dan wel?

 

Waarom kom je nooit toe aan bloggen?

De matrix van Covey (affiliate link) laat zien waarom je nooit toekomt aan bloggen. Alle dingen die je doet op een werkdag, zijn te verdelen in: ‘belangrijk of onbelangrijk’, en ‘dringend of niet-dringend’. Herkenbaar, toch?

Je snapt dat dringende dingen het hardste om aandacht schreeuwen, waardoor belangrijke, niet-dringende taken steeds blijven liggen. De uren in een werkdag zijn beperkt, en je wordt snel opgeslokt door deadlines, acute vragen, telefoontjes, mailtjes en social media. Zo loop je het risico dat je energie of tijd al op is voor je aan de belangrijke, maar niet-dringende taken toekomt. En dan blijven ze (weer) liggen.

 

Bloggen: ‘Belangrijk, maar niet-dringend’.

Bloggen valt in het hokje met taken die belangrijk zijn, maar niet dringend. Het vraagt om bewuste keuzes, om persoonlijk leiderschap. Dat betekent dat je het bloggen moet inplannen, en je moet je houden aan je planning. Ja, dat is super moeilijk, want bloggen wordt door veel ondernemers van de planning geveegd wanneer een klant op de stoep staat, of een mail binnenkomt die directe actie eist.

Maar als je met dringende zaken bezig bent, reageer vaak puur op externe prikkels die prioriteit hebben voor een ánder. Als je kiest voor pro-actief ondernemen, maak je bewust tijd voor de taken die jij zelf belangrijk vindt, zoals bloggen.

 

Waarom is bloggen belangrijk?

Bloggen is belangrijk genoeg om tijd voor te maken. Maar je moet het wel zien. Je moet vóelen en helder voor ogen hebben wat het bloggen jou brengt. Als je tijd en aandacht aan je blog besteedt, kan het je bedrijf helpen groeien. Je moet bloggen zien als een manier van marketing. En marketing zorgt als het goed is voor nieuwe klanten, en meer omzet van bestaande klanten. Maar ook als het jou niet om de (verkoop)cijfers gaat, brengt bloggen je bedrijf verder:

  • Je bent zichtbaarder online, waardoor klanten je kunnen vinden.
  • Je laat mensen online met je kennismaken, door een stukje van jouw persoonlijkheid te laten zien in je teksten.
  • Je bouwt een vertrouwensband op met je lezers, waardoor ze eerder naar jou komen of naar jou verwijzen.
  • Je deelt kennis, waardoor potentiële klanten jou als expert in je vak gaan zien (of als dé expert in je vak in je regio).
  • Klanten komen uit zichzelf naar jou toe, in plaats van dat jij moet ‘leuren’ met koud acquisitie-bellen, of netwerkbijeenkomsten (blegh, eng!).

 

Waarom vind JIJ bloggen belangrijk?

Nu je de voordelen van bloggen weet, is het goed om te voelen waarom JIJ bloggen belangrijk vindt. Als je weet èn voelt waar je het voor doet, wordt tijd maken een stuk makkelijker. Ik voel me altijd zo’n juf of moeder als ik dit opschrijf, maar: tijd heb je niet, tijd maak je.

Elke dag moet je kiezen wat je met je tijd doet. Hang je een uur op social media? Of schrijf je een blog? Blijf je ’s morgens liggen? Of schrijf je een blog? Lees je een boek? Of schrijf je een blog?

Laat ik het ook nog van een andere kant bekijken. Je poetst elke dag je tanden, je zorgt voor beweging door regelmatig te wandelen of te sporten, en wat maakt dat je dagelijks een gezonde maaltijd kookt?

De wereld vergaat niet als je het niet doet, maar voor deze dingen heb jij zelf ooit gekozen dat je ze belangrijk vindt. Om persoonlijke redenen. Je hebt er een gaatje voor vrijgemaakt in je drukke dag of week. Dat ging in het begin niet zomaar, daar moest je jezelf aan herinneren. Maar uiteindelijk doe je ze bijna automatisch, ze horen erbij.

Een blog is ook belangrijk voor je (anders las je dit artikel niet). Het is interessant om te kijken waaróm jij je blog belangrijk vindt. Wat is jouw persoonlijke reden om te bloggen? Wat hoop je door het bloggen te bereiken?

Je blogt bijvoorbeeld:

  • om jouw visie op je vak te delen,
  • om mensen te inspireren,
  • om de verhalen achter je producten te vertellen,
  • om een vertrouwensband op te bouwen met klanten.
  • of omdat dit veel meer bij jou past dan ‘leuren’ op netwerkbijeenkomsten.

Kortom, waar doe je het voor? En waarom wil je er dus tijd en energie in steken? Als je dat helder hebt, wordt het makkelijker.

 

Tips voor een extra tijd

En hoe kom je dan letterlijk aan ‘extra’ tijd om te bloggen? Een dag heeft 24 uur, een uur telt 60 minuten en elke minuut… je snap hem. Jij, ik, je collega’s, de buurvrouw, BN’ers en wereldverbeteraars. Iedereen heeft dezelfde hoeveelheid tijd te besteden. En het is heel lullig, maar er is geen gouden tip voor ‘extra tijd’. Het is echt een kwestie van kiezen wat je met je kostbare tijd doet. Geld kun je terugverdienen, tijd niet.

Hieronder toch wat tips hoe je meer tijd krijgt om te bloggen:

  1. Sta een uurtje eerder op.
  2. Geen ochtendmens? Ga een uur later slapen.
  3. Skip die Netflix-serie.
  4. Ban Facebook voor een uur. (Eigenlijk: alle social media.)
  5. Zet je telefoon even uit. Je krijgt meer gedaan als je niet gestoord of afgeleid wordt.
  6. Combineer taken: schrijf een blog tijdens de lunch, of spreek een blog in op je telefoon terwijl je wandelt.
  7. Schrijf terwijl je wacht (op je afspraak, de trein, je vriendin, je kind).
  8. Schrijf onderweg als je met het openbaar vervoer reist, of een ‘chauffeur’ hebt.
  9. Leer ‘nee’ zeggen. Tegen taken en afspraken.
  10. Stop met de krant lezen / nieuwssites struinen. Echt belangrijk nieuws komt wel bij je.
  11. Laat het idee varen dat je direct van A tot Z moet schrijven. Schrijf in kleine etappes.
  12. Plan een vaste avond in de week als ‘blog-avond’ (ja, dat komt in plaats van tv kijken, lezen, of haken).
  13. Kook voor meerdere dagen tegelijk en besteed de ‘gewonnen kooktijd’ aan je blog.
  14. Besteed andere taken uit. Bijv. je huishouden, mailbox of de administratie.
  15. Zeg een afspraak/vergadering/workshop af.

De belangrijkste les die ik zelf in time-management cursussen heb geleerd, is je werkdag te beginnen met een belangrijke, maar niet-dringende taak. Als jij je blog belangrijk vindt, dan maak je er dus bewust tijd voor. Het liefst aan het begin van elke dag. Doe dat in plaats van direct je Facebook of mail openen, want dan wordt je al snel weer geleefd door anderen.

 

Experiment

Plan de komende week elke werkdag een uurtje vrij voor je blog. Of ga voor een half uur, als je echt krap in je tijd zit. In dit tijdsblok schrijf je voor je blog. In de Facebookgroep ‘Schrijfcafé online’ kun je je ervaring delen en ook je voortgang. Elke dag even inchecken en laten weten wat je hebt gedaan voor je blog. Ik beloof om je regelmatig even aan te moedigen! Je zult zien dat het bloggen een gewoonte gaat worden in je werkdagen.

Doe je mee? Zou ik superleuk vinden 🙂

 

P.s.: Lukt het toch niet om het zelf te doen? Kom dan gerust gezellig een dagdeel schrijven met andere ondernemers tijdens het schrijfcafé,  of boek een 1-op-1 Content Creatie Dag met mij om samen een voorraad blogartikelen te schrijven voor jouw site. Mail voor meer info: petra@studioschrijf.nl