Beginnen met bloggen lijkt gemakkelijk. Je neemt een blogsysteem, schrijft een tekst, upload een foto en publiceert de boel. Klaar! Maar ja… en dan…? Één artikel maakt geen blog. En een blog dat niet gelezen wordt, kan net zo goed een gekrabbelde post-it in een hoek van je bureau zijn. Dus hoe start je nou met bloggen? En hoe start je wéér met bloggen als je, zoals ik, eigenlijk al jaren een blog hebt gehad en er mee gestopt was door een tekort aan tijd of inspiratie.

Mijn eigen (her)start begon een tijdje terug met een voorzichtige kriebel, een verlangen naar vroeger, en ik sprak de magische woorden tegen mijn man: ik mis het bloggen. Het vrij & blij bloggen. Van voordat een blog een bedrijf moest zijn. Of een marketingtool om je producten en diensten te verkopen. (Hoewel dat nog steeds wel het gevolg kan zijn van je blog, begrijp me niet verkeerd ;-))

Ik heb jaren een blog gehad. Het begon in 2003 toen ik nog Communicatie studeerde aan de Hogeschool Windesheim. Er was niets mooier dan het world wide web verkennen. Bloggen was iets nieuws, en ik was altijd al een dagboekschrijver. Ik besloot te experimenteren om te leren, en startte een blog bij web-log.nl, een Nederlandse blogsite gemaakt door Joris Leermakers. Ik vond het supergaaf dat ik dagboekstukjes op het internet kon plaatsen en dat daar reacties op kwamen van mensen uit het hele land. Het mooie van bloggen in die tijd was dat het nog niet commercieel was. Je schreef gewoon wat je interessant vond, of wilde delen. Zonder dat er iets van moest komen. Zonder dat je iets verwachtte van je lezers.

Een lang verhaal kort: ik schreef veel en vaak. Soms wel drie keer op een dag. Ik ging naar een eigen domein, met een zelf te installeren blogsysteem. Eerst Pivot en daarna WordPress. Ik schreef over communicatie, journalistiek, interieur, samenwonen, trouwen, zwangerschap en later mijn zoon. Mijn blog volgde mijn levenspad en ontwikkelde zich van een lifelog naar een lifestyleblog, een mamablog en een bedrijfsblog. Het bloggen als fenomeen veranderde óók. Bedrijven ontdekten de kracht van bloggers en het bloggen. Blogs veranderden in kleine mini-magazines online, met vaste rubrieken en dagelijks inhoudelijke en gesponsorde artikelen. Bloggen werd een beroep. En bloggen werd een marketingtool voor ondernemers en bedrijven om hun verhaal te delen met als doel producten en diensten te verkopen.

Begin 2015 stopte ik met bloggen. Inmiddels heette mijn lifestyleblog BizzMama.nl en richtte ik me op moeders met een eigen bedrijf. Maar ik liep helemaal vast in het meezwemmen met de ontwikkelingen in bloggersland. Met name het gedeelte van de lifestyle- & magazine-achtige blogs. Ik ging schrijven wat ik dácht dat mijn lezers interessant vonden. En het moest vooral perféct worden van mezelf. Maar dat pakte niet zo goed uit. Ik raakte mezelf en mijn eigen blogspirit kwijt in de ratrace naar meer bezoekers en het geld verdienen met bloggen. Ik was de lol in het bloggen kwijtgeraakt. Ook privé ging het niet zo lekker. Ik was toen net bevallen van mijn dochter, stond bol van hormonen en kreeg nachtmerries over gestolen blogfoto’s waar mijn kinderen op stonden. Ik wilde niet meer bloggen over de kinderen, maar mijn leven bestónd op dat moment bijna compleet uit hen. Het was moeilijk om het ‘mama-bloggen’ los te laten na zoveel jaren.

Mijn blogpauze heeft wel nut gehad. Ik heb het nodig gehad om de boel thuis op de rit te krijgen, mezelf terug te vinden én om te voelen dat het het niet aan het bloggen zelf lag, want ik vind een blog nog steeds een magisch mooie uitvinding!

Vanuit Studio Schrijf gaf ik nog altijd workshops over het bloggen voor je bedrijf. Vanuit 13 jaar ervaring. Maar: ‘Practise what you preach‘ ging er door mijn hoofd. En dat is ook zo! Ik wil zelf ook weer het goede voorbeeld geven, maar meer nog wil ik het allerliefste mijn creatieve communicatieve ei weer kwijt 🙂

Ik kondigde op Facebook spontaan aan dat ik weer begin met bloggen bij de lancering van mijn nieuwe site op 1 februari 2017. En om mezelf een stok achter de deur te geven, wil ik het graag samen met een groepje doen. Ik vertelde dat ik een blogchallenge ging doen, waarin ik ook mijn kennis en ervaring van de afgelopen 13 jaar zou delen. Ik had nooit gehoopt of verwacht dat er meer dan 100 mensen mee zouden doen. Echt súper (en super eng, dat ook!)

Dus hóe begin je een blog? Door simpelweg aan te kondigen dat je een blog (her)start en je verhaal te vertellen waarom je gaat bloggen. Wat ik graag met mijn eigen blog wil, is op een persoonlijke manier mijn kennis en inspiratie delen. Los van het gevoel dat ik áltijd vakinhoudelijke meerwaarde moet bieden. Los van het idee dat een blog áltijd een taaltechnisch hoogstandje moet zijn. Gewoon vrij & blij delen van kennis en inspiratie, met het gevoel dat we gezellig samen op de bank zitten met thee & taart.

Wil jij ook (weer) beginnen met bloggen? De beste manier om te starten met bloggen, is om het sámen te doen! Je kunt je nog aanmelden voor mijn gezellige gratis blogchallege die woensdag 1 februari begint. Meld je hier aan, dan krijg jij ook 28 dagen lang elke dag informatie, tips, inspiratie & opdrachten. Leuk als je meedoet, ik kijk er naar uit! 

2 Reacties

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment