Volgers van mijn blog en social media vragen vaak naar schrijftips. Maar als ik terugvraag wat jullie dan willen weten, gaat het meestal om de ‘hoe’-vraag. Hoe schrijf je de beste tekst voor je homepage? Hoe schrijf je een goede ‘over mij’ pagina? Wat moet er allemaal op een salespage? En wat is het stappenplan voor een goed blogartikel? Allemaal informatie die ik je zéker kan geven, maar die uitgebreid aan bod komen in ‘De Online Schrijfclub‘, mijn online schrijfcursus, of tijdens een schrijfcoachtraject.

Toch wil ik je wat vaker schrijftips geven hier op de blog. Kleine prikkelende tipjes van de sluier. Want meestal heb je niet meer dan dat nodig om voor NU een stap vooruit te zetten met je eigen teksten. Waarom ik dat niet eerder deed? Tja, dat is nou precies de valkuil én meteen de schrijftip van vandaag.

Je wilt als ondernemer té compleet zijn. Alles of niets. Maar dé schrijftip is: Keep it Simple!

 

Het geheim van pakkende webteksten en lekker lezende blogartikelen, is: simpelheid.

 

Informatie-overhwelm

Ik zal het uitleggen. Jij weet als geen ander van de hoed en de rand. Jij weet bijna álles over je vakgebied. Jij kent het totaalplaatje en weet wat je klant nodig heeft om haar probleem op te lossen. Maar één ding vergeten we daarbij: je klant kan niet álles tegelijk verwerken. Jij hebt er zelf immers ook jaren over gedaan om te komen waar je nu bent. Als je alle kennis en ervaring tegelijk had moeten lezen of leren, was je overspoeld geraakt. Dat gebeurt met je lezer of klant ook wanneer jij (over)compleet wilt zijn in je online teksten.

 

Een voorbeeld

Dan is het alsof je klant vraagt wat het hoofd-ingrediënt is van pannenkoeken, en jij niet alleen dat antwoord geeft, maar in diezelfde tekst óók vertelt over de geschiedenis van pannenkoeken, koken zonder pakjes en zakjes, zoutloze varianten, het wel of niet gebruiken van eieren, de achtergronden van het fipronil-eieren-verhaal en de details van lactose-intolerantie en hoe je dan je pannenkoeken moet bakken zonder melk.

Snap je wat ik bedoel?

 

In kleine stukjes aanbieden

Jouw lezer of klant zit met een (klein deel-)probleem, vraag of uitdaging. Jij hebt dé informatie om haar verder te helpen. Maar let op: in je webteksten en je blog gaat het er voorál om dat je de klant alleen dat kleine stapje verder helpt waar ze nú aan toe is. Dus per pagina of artikel schrijf je over één klein deelonderwerp. Daarbij laat je wél zien wat jij aan kennis in huis hebt, kan je klant direct verder en door je schrijfstijl geef je al een kijkje in jouw persoonlijkheid. Hoe jij praat en communiceert. Hoe het is om met jou samen te werken mocht ze meer hulp op maat willen.

Dus: stop de ‘overload’, het alles-of-niets-syndroom, en start met versimpelen.

Welk éne mini-brokje informatie ga jij vandaag voor je klant schrijven?

 

Wil je meer schrijftips automatisch in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor ‘Post van Peet’

 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment