minimaliserenHoeveel heb je ècht nodig in het leven? Minimaliseren trekt me al een paar jaar enorm. Maar het is ook een uitdaging. Het is lastig in een gezin met kinderen; wat verzamelen zij een hoop speelgoed! De verzameldrift komt echter niet van een vreemde. Zelf hou ik ook graag producten met een (mooi) verhaal bij me in de buurt.

Toch zit geluk voor mij niet in spullen, maar in belevenissen. Tijd en vrijheid zijn kostbaar. Dit wil je niet verspillen aan het onderhouden van alle (overbodige) spullen in je huis. Ik was onbewust veel bezig met spullen-management, en er bleef te weinig tijd over voor wat ik éigenlijk wilde doen en beleven.

Boeken als ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo (aff), en het geweldige handgeschreven en getekende ‘Less is luxe’ van Lou Niestadt (aff) hielpen me ontzettend bij het minimaliseren van spullen. Er gingen steeds meer kledingstukken, boeken, speelgoed en decoratie naar de kringloop. Dat voelde goed, fris en vrij.

Er zijn nog weinig overbodige producten in huis. Bijna alleen maar ‘lievelings’ en/of functionele producten. Dat geeft tijd en vooral vrijheid.

 

Minimaliseren in werk

De volgende stap is voor mij heel logisch: het minimaliseren van wat ik dóe in mijn tijd. En dan met name het minimaliseren doorvoeren in mijn bedrijf. De laatste twee jaar liep ik vast op het groot, Groter, GROOTS ondernemen. Je moest niet alleen een website hebben, maar ook bezig zijn met Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter. Je moet bloggen, vloggen, werken aan je personal branding, salesfunnels, mailings, weggevers, een podcast beginnen en weet ik wat nog meer. En natuurlijk met strategieën een omzet met zes nullen bereiken, want anders hoor je er niet bij als ondernemer. Het benauwde me, en ik besloot uit die mallemolen te stappen.

Ik was zo moe van alles. Het meerennen met elke (marketing)hype, om een succesvolle ondernemer te zijn. Ik vergat bijna waar ik om begonnen was. De goeroe’s beloofden gouden bergen. Maar wilde ik wel gouden bergen? Dat zou leuk zijn, maar dan liever tijdens een kampeervakantie met mijn gezin, genietend van bergen die goud kleuren door een ondergaande zon.

 

Terug naar de basis

Mijn bedrijf begon ooit, omdat het me de perfecte manier leek om werk en gezin te combineren. Ik zou parttime werken vanuit huis, superleuke creatieve eigen projecten doen, en daarnaast zorgen voor onze kinderen.

Ik wilde de dingen goed doen. Maar… deed ik nu nog wel de goede dingen? Ik raakte verwijderd va mijn eigen basis, mijn eigen pad, mijn eigen droom. Meegezogen in de online stroom. Tot de term ‘minimalistisch ondernemen’ op mijn pad kwam. En ik besef nu dat ik nog steeds een fulltime bedrijf in parttime tijd probeer te proppen. En ondertussen in de ratrace van social media en op de snelweg van nieuwe marketingvormen mee wil rennen. Het voelt vol en veel, terwijl dat niet hoeft.

Less is more. Less is luxe.

 

Hoe kan ik het idee van minimalisme doorvoeren in mijn bedrijf? Die vraag wil ik de komende tijd onderzoeken.

 

Heb jij tips over minimalistisch ondernemen? Over minimaliseren in je bedrijf? Artikelen of boeken die ik er over kan lezen? Mensen die hier al iets mee doen en me meer kunnen vertellen? Ik zie je reactie graag tegemoet! Dat mag hieronder, maar je kunt ook mailen naar: petra@studioschrijf.nl

1 Reactie

  1. Minimalisme is ook mijn ding, maar nog meer ben ik voor efficiëntie. Het is niet efficiënt vier verschillende opscheplepels te hebben als je er maar eentje gebruikt. Dat. Ook in mijn bedrijf werk ik graag efficiënt. Ik heb wel de neiging met veel dingen mee te willen, zoals jij beschrijft. Maar ik probeer me steeds voor ogen te houden wat het me zou brengen. Lisa Jacobs van Marketing Creativity zegt zo mooi dat alles wat je doet in het teken moet staan van óf growth óf profit. Dan vallen voor mij heel veel dingen af 😉 Zo was ik ooit heel erg bezig met mijn Pinterest, dagelijks pinnen enzo. Maar ik heb het eens een maand niet gedaan, en wat blijkt? Het verkeer van Pinterest naar mijn website (en daar ging het om!) blijft onveranderd.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment