Ik kreeg via de mail een paar keer de vraag wat de regels van het bloggen zijn. Hoe moet dat dan? Hoe lang moet een blogartikel zijn? Hoeveel woorden? Hoeveel zinnen? Moeten er tussenkopjes in of niet? Kan ik er wel een linkje bij zetten naar… of welke foto moet er bij? Moet er wel een foto bij? Mag ik elke foto van internet halen die ik maar wil? En hoeveel witregels moeten er tussen?

Uit ervaring weet ik dat dit soort vragen je ontzettend kunnen verlammen in het schrijven en wel of niet publiceren van een blogartikel.

Bij het bloggen liep ik zelf de afgelopen jaren vaak vast op beeldmateriaal. Ik had inspiratie genoeg om te schrijven, maar in mijn hoofd stond de ongeschreven regel dat daar dan ook een passende foto bij moest. Eentje die de aandacht trok, maar ook het verhaal ondersteunde. Ik had die foto’s vaak niet, of kon ze niet vinden. Ik blokkeerde er volledig door en publiceerde dan maar niet. Foto’s zelf maken, dat deed ik nog niet. En wat ik wél maakte, vond ik niet goed genoeg (wanneer is iets eigenlijk goed genoeg?). Zelf illustreren, dat was nog nooit eerder in me opgekomen. Ik was toch geen opgeleid illustrator? Ik had toch geen kunstacademie of grafische opleiding gedaan? Het woord ‘autodidact’ kende ik wel, maar projecteerde ik met dit soort dingen gek genoeg nooit op mezelf. Inmiddels wel, én ik leer graag bij door cursussen, workshops en oefenen.

Ik laat me niet meer weerhouden door de ongeschreven blogregel in mijn hoofd dat er altijd een professionele foto bij een blog moet staan. En door die beperking los te laten, stroomt het weer! Ik heb mijn eigen stijl voor afbeeldingen ontworpen en pas deze nu toe op zowel rechtenvrije stockfoto’s als zelfgemaakte foto’s. Ook maak ik inmiddels eigen illustraties in mijn dagboeken en die gebruik ik weer op mijn blog. Zo. Beer van de weg gejaagd en ik kan weer door met bloggen.

De “regels” van het bloggen

Laat ik voorop stellen dat er geen officiële regels zijn als het op bloggen aankomt. En zeker als je als creatief blogt, zijn de mogelijkheden praktisch eindeloos. Maar natuurlijk zijn er wel een paar basis-dingen die algemeen aangenomen zijn als een soort ‘blogetiquette’ en daarnaast heb je te maken met wetgeving rond copyright op tekst en beeld.

1.  Hoe lang moet een blog zijn?

Gemiddeld is een blogartikel tussen de 300 en 500 woorden. Meer mag, maar minder liever niet. Dat heeft te maken met de vindbaarheid in zoekmachines en de ‘ranking’ die Google bijvoorbeeld meegeeft. (Dit is onderdeel van SEO, hierover verschijnt binnenkort het e-book: ‘Alles wat je als creatieve ondernemer wilt weten over SEO’ in mijn webwinkel.)

2. Hoe zit dat met links?

In een blogartikel kun je een of meerdere links invoegen naar bijvoorbeeld externe websites, of je eigen portfolio of eventueel webwinkel (of zelfs naar producten in die webwinkel). Zorg er voor dat duidelijk is in de tekst dat het gaat om een aanklikbare link. De meeste blogsystemen doen dit automatisch door de tekst onderstreept te maken als het een link betreft. Doet jouw systeem dat niet? Kijk dan met je webbouwer of dit aan te passen is, of als dat niet lukt: onderstreep zelf de links in je tekst (door tekst te selecteren en dan de knopjes ‘ctrl+u’ tegelijk in te drukken op je toetsenbord.) Zo weet je lezer waar hij/zij op kan klikken voor meer informatie.

3. Wat zijn de regels voor een blog layout?

De layout van je blog kan alle kanten op. Maar de meeste blogs in de creatieve branche bestaan uit een header, een hoofdkolom voor tekst & beeld en een zijkolom voor extra informatie, zoals bijvoorbeeld een stukje ‘over mij’, wat foto’s uit je portfolio, linkjes naar je laatste berichten, een agenda en een directe manier om contact op te nemen. Dit is allemaal niet verplicht, maar wel herkenbaar voor veel bloglezers.

  • Houd verder voldoende witruimte aan, dat zorgt ervoor dat je blog prettiger te lezen is.
  • Zorg voor overzicht en hou alles zo simpel mogelijk. Beter twee kolommen dan vier.
  • Gebruik niet te veel en niet te drukke lettertypes bij elkaar, om het leesbaar te houden op zowel computers, tablets als smartphones.
  • Gebruik in je layout de herkenbare kleuren uit je huisstijl. Zo herkent de lezer je van en op verschillende kanalen (website, blog, social media, stand op een beurs of expositie) (Als je kunstenaar of ontwerper bent, heb je waarschijnlijk al een eigen stijl in je werk, en kun je dat ook uitbouwen tot je herkenbare huisstijl.)

Voor wat betreft je artikelen:

  • Hou aan dat een alinea maximaal 5 tot 7 regels heeft. Daarna zet je een witregel en begin je met een nieuwe alinea.
  • Telt je blogartikel meer dan 4 alinea’s, dan kun je er voor kiezen om tussenkopjes te gebruiken, om het je lezer makkelijker te maken de tekst te ‘scannen’.
  • Maak je beelden (foto’s) even breed als je tekst en lijn ze in het midden uit.
  • De uitlijning van je teksten zet je op links, dat verbetert de leesbaarheid.

Verder: gebruiksvriendelijkheid is altijd belangrijker dan hoe mooi je blog is. Maak alles zo makkelijk mogelijk voor je lezer, of dat nu om lezen, delen, doorklikken, contact opnemen, reageren of navigeren is.

4. Foto’s

Het beste is om zelf foto’s te maken voor je blog. Dan weet je zeker dat je niet met copyright issues te maken krijgt, want jij bent zelf de maker van de foto. Maar lukt het niet altijd om eigen beeldmateriaal te gebruiken? Dan zijn er nog altijd stockfotosites waar je beeldmateriaal kunt vinden. Mijn favoriet is pixabay. Let wel altijd even op of je de foto’s rechtenvrij mag gebruiken en of je er wel of geen bronvermelding naar de maker bij moet zetten.

“Do the best you can until you know better. Then when you know better, do better.” – Maya Angelou

Maak je eigen blogregels

Maar bovenstaande regels zijn slechts een richtlijn, een algemeenheid. Bloggen is een vrij medium en het staat niet in steen gebeiteld wat er wel en niet kan en mag op een blog. Misschien heb jij een geweldig idee om het anders te doen, en kun je je daar juist mee onderscheiden van “de rest”. Dóe dat dan. Laat je niet beperken door wat wel of niet zou moeten horen bij het bloggen. Misschien wordt jouw nieuwe manier van bloggen wel opgepakt door de grotere massa en verschijnt het over een paar jaar in een nieuw blogboek of blogcursus als ‘de nieuwe standaard’ van het bloggen. Je bent creatief! Laat je niet weerhouden door regeltjes. Pak de buitenste kaders en maak daarbinnen je eigen regels.

Hou ik me zelf altijd aan bovenstaande regels van het bloggen? Nee 🙂 Soms is de boodschap belangrijker dan de regels. Of de creatieve inspiratie sterker dan de “wet”. Geef jezelf die creatieve vrijheid in het spontaan bloggen en delen van je kennis & inspiratie!

Waar loop jij op vast bij het bloggen?