Schrijf je teksten voor de zoekmachines, of voor je bezoekers? Een kip-en-ei-verhaal. Want hoe komen deze bezoekers op jouw website? Waarschijnlijk via Google. Als jouw website, webwinkel of blog tenminste in de zoekresultaten komt te staan. Wist je dat de gemiddelde internetter alleen de eerste vier zoekresultaten bekijkt en dan weer een nieuwe zoekopdracht intypt als het gewenste antwoord er nog niet bij staat? Het is dus heel belangrijk dat jouw website bij relevante zoekopdrachten in de top vijf van zoekresultaten terecht komt. Dit krijg je voor elkaar door slimme teksten te schrijven, niet alleen voor je klanten, maar ook voor zoekmachines. Met een moeilijk woord heet dit: Search Engine Optimalisation (SEO).

Schrijven voor SEO start met zoekwoordenonderzoek

In het boekje ‘Schrijven voor SEO in 60 minuten’ neemt Rutger Steenbergen je mee in de wondere wereld van Google. Want al denk je hier niet zo snel aan als je teksten wilt schrijven, het begint met een goed onderzoek. Je moet dus weten hoe de zoekmachine werkt, benoemen wie jouw doelgroep is en weten welke woorden jouw doelgroep gebruikt als ze informatie zoeken via Google. Na dit zoekwoordenonderzoek, kun je jouw teksten schrijven én verbeteren. De schrijver geeft je verschillende tips en tools die je hierbij kunt gebruiken. Zoals een SEO-toolbar en WordPress plugins om te meten of je je zoekwoorden wel goed genoeg in de tekst hebt verwerkt.

SEO schrijven tips en trucs

“SEO-schrijven is geen hocuspocus,” schrijft Rutger in het boek ‘Schrijven voor SEO in 60 minuten’. “Het vraagt ook geen speciale schrijfvaardigheid van je. Sterker nog: een goede tekst is in de eerste plaats nog steeds gewoon een prettig  leesbare, overtuigende tekst, waarin strategisch zoekwoorden zijn verwerkt.” Voor wie nog geen kennis heeft over SEO en zoekmachine-gericht schrijven, is dit boekje heel handig. Het stipt de belangrijkste zaken aan en geeft tips en trucs. Weet je echter al het een en ander over search engine optimalization, de werking van Google en het doen van zoekwoordenonderzoek? Dan is dit boek een fijne reminder, maar verwacht niet te veel nieuws. Praktische tips over hóe je dan precies lekker leesbaar schrijft, mét zoekwoorden in je tekst zonder dat het onnatuurlijk overkomt, die krijg je niet in het boekje. Gelukkig is er nog dit blog waar ik je wel praktische SEO-tips hoop te geven 😉

Waar te koop?

Het boekje ‘Schrijven voor SEO’ van Rutger Steenbergen is verschenen in de serie ‘Digitale trends en tools’. Een samenwerking van marketingblog ‘Frankwatching’ en uitgeverij Haystack. Je koopt ‘Schrijven voor SEO in 60 minuten’ voor € 12,50 bij bol.com. (paperback, maar ook als e-book verkrijgbaar).