Eigenlijk draait SEO niet om zoekmachine robots. Zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat over mensen die de zoekmachines gebruiken. Jouw potentiële klanten. Misschien wel jouw ideale klant. Hij of zij heeft een vraag, een probleem, een uitdaging… en zoekt informatie, inspiratie, een antwoord, een oplossing…. misschien in een product of dienst van jou! Maar dat weet hij of zij nog niet…

Hoe werkt het dan? Je ideale klant tikt haar vraag of probleem in het zoekveld van Google… en krijgt dan een lijst van de websites die volgens de zoekmachine het beste aansluiten bij wat zij zoekt.

SEO-schrijven betekent dus niet dat je schrijft voor de zoekmachine zelf, maar voor degene die de zoekmachine gebruikt: een mens, en geen robot.

Laat je daarom vooral niet verleiden door allerlei technische trucjes, of verhalen over percentages van hoe vaak je bepaalde woorden in je tekst zou moeten ‘proppen’, waardoor het onnatuurlijk of zelfs onleesbaar wordt. Dan weten de zoekmachine-robots je wel te vinden, maar haakt je ideale klant af, omdat je tekst onleesbaar is en haar niet raakt. Dan heb je wel bezoekers, maar bereik je nog steeds je doelen niet.

 

Wat moet je wel doen?

  1. Ken je ideale klant door en door. 
    Weet wat je ideale klant wil wanneer ze online gaat zoeken. Weet wat haar dromen en verlangens zijn, wat haar uitdagingen en angsten zijn. En speel daar op in met de teksten op je blog.
  2. Wees je eigen unieke zelf
    Combineer in je teksten de wensen, vragen, uitdagingen en zoektocht van je ideale klant met de unieke eigenschappen van jou én je producten of diensten. Zo maak je een unieke cocktail van vraag & aanbod waar de zoekmachine én jouw ideale klant niet omheen kunnen.
  3. Kies de juiste zoekwoorden
    Onderzoek welke woorden jouw ideale lezer / ideale klant gebruikt als zij in de zoekmachines zoekt naar informatie. Wat wil ze precies weten? Hoe omschrijft ze haar vragen? Kies de juiste woorden die raken aan wat je ideale lezer zoekt, en wat jij aanbiedt.
  4. Verwerk de juiste zoekwoorden in je teksten
    Nu je weet welke woorden je ideale lezer gebruikt bij het zoeken op Google, kun je deze woorden bewust gaan toepassen in de teksten op je website en blog.
  5. De magie van relevantie & context
    Zoekmachines zijn superslim. Tegenwoordig kijkt Google naar meer dan alleen de teksten. Er zijn zo’n 200 factoren die meetellen in de berekening van jouw plaats in de zoekresultaten. Een belangrijk aspect daarvan is hoeveel links jouw pagina’s krijgen. Je kunt die links zien als stemmen, en als heel veel relevante sites naar jou linken, ben jij blijkbaar populair en dus plaatst Google jou hoger in de zoekresultaten. Het is dus zaak om te zorgen voor de juiste context van je teksten én voor gerichte relevante links naar jouw website en blog.

 

Álle ins & outs over SEO leren (in begrijpelijke taal)?

Dit blogartikel omschrijft slechts in een notendop de werking van het SEO-schrijven. Vindbaarheid krijg je niet cadeau, je moet er wel iets voor doen. Een zoekwoordenonderzoek bijvoorbeeld, en bewust teksten schrijven. Maar ik help je hier graag laagdrempelig mee op weg. Wil je alle ins en outs weten over SEO-schrijven voor je blog, website of webshop? Hóe je dan precies een zoekwoordenonderzoek doet, wáár je dan zoekwoorden in je teksten moet zetten en hoe het precies zit met die relevantie, context & links? Dan verwijs ik je graag naar mijn gloednieuwe e-book ‘Alles wat je als creatieve ondernemer wilt weten over SEO-schrijven’.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Verwijder formulierPost comment