We zaten aan de keukentafel, voor een 1 op 1 schrijfsessie. Zijn website was bijna klaar, en ik adviseerde mijn klant om te gaan bloggen. Voor meer naamsbekendheid, om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Om kennis te delen en potentiële klanten te laten kennismaken met hem, zijn werk en werkwijze. 

Hij had er al vaker over nagedacht om te gaan bloggen, maar zat nog met een hele belangrijke vraag: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn artikelen uniek zijn in een onderwerp waar al veel over geschreven en gezegd wordt?’ 

Nu ging het in zijn geval om de fitness- & gezondheidsbranche. Maar mijn antwoord gaat op voor alle branches en soorten werk.

 

Unieke mix kennis & ervaring

Er is zo’n mooie quote van kinderboekenschrijver, dichter en tekenaar Dr. Seuss die het heel mooi zegt: “Today you are You, that is truer than true. There is no one alive who is Youer than You.” Met andere woorden: jij bent al uniek. Jouw kijk op de wereld is uniek. Er is niemand die helemaal precies jouw kennis en ervaring meebrengt. Er is niemand die dezelfde verbindingen maakt tussen kennis en vakgebieden. Jouw kijk op je vak is uniek, omdat jij alles wat je ooit hebt geleerd, gelezen en meegemaakt combineert in jouw artikelen.

Zo zijn er fitnesstrainers die gespecialiseerd zijn in bootcamps, buitensporten en in hun vrije tijd zelf mud-runs lopen, maar er zijn ook personal trainers die zelf op hoog niveau balletdansen en daardoor met andere ogen naar bewegen kijken. De ene personal trainer is ook sportmasseur, een ander heeft een achtergrond als voedingscoach en een derde heeft jarenlang ervaring opgedaan in het buitenland.

Je brengt dus altijd je eigen mix aan kennis en ervaring mee. Dat maakt jou automatisch uniek.

 

Woordkeuze, humor en energie

Er is niemand die jouw kennis overbrengt met exact dezelfde woorden als jij. Lezers haken aan bij jouw woordkeuze. Klanten vallen voor jouw gevoel voor humor. Ook breng jij (onbewust) een bepaalde energie over met jouw blogartikelen. Dat voelen mensen, en ook daar kunnen zij zich door aangetrokken voelen. Kijk maar naar jezelf: waarom voel jij je bij de ene persoon heel prettig, alsof je elkaar al jaren kent, terwijl je voor het eerst op haar website komt, en waarom voelt het bij een ander vreemd en kil. Alsof die persoon ‘niet voor jou is’?

Nadenkertje: wat is de reden dat er drie verschillende kappers op één straat zitten, die allemaal genoeg klanten hebben? En wat te denken van die zes verschillende supermarkten in één dorp? Bij de een kom je graag, en de ander spreekt je niet aan.

 

Persoonlijkheid

Tot slot: als jij een stukje van jezelf en je eigen privéleven laat zien, breng je sowieso iets dat anders en uniek is. Hou je bijvoorbeeld van wandelen met de hond? Deel daar eens iets over. Lees je een bepaald boek? Vertel welk boek dat is, en schrijf er over. Uit eten met je lief? Blog over het gerecht dat je at, of hoe de sfeer in het restaurant was. Van wat voor muziek hou je? Wat is je lievelingskleur? Wat voor kledingstijl heb je? Welke producten of materialen gebruik je graag bij je werk? Dit soort dingen zeggen veel over wie jij als uniek persoon bent, en geven alvast een gevoel hoe jij bent om mee samen te werken. En dat is altijd anders dan samenwerken met jouw collega-ondernemer.

 

Deel je kennis, op jouw eigen(wijze) manier. Hou je favoriete klanten voor ogen als je schrijft om kennis te delen. En onthoud: als jij jezelf bent en dicht bij jezelf blijft, dan bestaat er geen concurrentie!

 

Ik hoop dat je iets aan dit blogartikel hebt, en dat je je zelfverzekerd genoeg voelt om te beginnen met bloggen!

Wil je toch liever nog eens sparren of brainstormen over jouw blog? Neem gerust contact met me op. Ik denk graag met je mee.

 

Liefs,

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment