Wat fijn om terug te zijn in blogland! Twee jaar geleden stopte ik met mijn persoonlijke lifestyleblog, maar ik miste het vrij & blij bloggen te erg. Het zomaar inspiratie kunnen delen zonder dat het meteen vakinhoudelijk moest zijn voor mijn werk in online communicatie. Want ik had nog zoveel meer interesses! Creativiteit, kunst & cultuur. Onderwijs, kinderen, persoonlijke ontwikkeling, vrije tijd / recreatie, natuur en gezondheid.

Nu zijn beautyproducten geen directe interesse van mij, maar ik had wél altijd veel bewondering voor de groot geworden Nederlandse beautybloggers. Ik bezocht ze af en toe om even te kijken hoe het met ze ging en wat ze deden. Deze week deed ik eens een rondje bij wat ‘oude bekenden’ in blogland, en ik zag bijzondere ontwikkelingen!

Masha van Beautygloss.nl is gestopt met bloggen, en volgt haar hart naar YouTube. En ook Cynthia Schultz heeft een grote verandering met haar blog doorgemaakt. Zij had jarenlang een succesvol nicheblog over beauty, maar is gestopt met MissLipgloss.nl. Op 1 februari 2017 ging haar nieuwe blog online: Cynthia.nl. Ze schrijft nu over “alles wat ik delen wil, van lekkere recepten tot mooie reizen die ik maak.” Heel breed, en samengevat: lifestyle dus. Bijzonder, dat iemand die zo groot is geworden met niche-bloggen juist kiest voor verbreding en dan ook nog zo’n paraplu-begrip als lifestyle.

Het maakt me nieuwsgierig naar de trends in het bloggen, als zulke grote bekende fulltime bloggers veranderen van medium en hun niche aan de kant schuiven, zal er verder ook veel in beweging zijn op bloggebied.

Ik besloot een klein onderzoekje te doen naar de trends in het bloggen 2017 én te kijken naar wat jij daar als creatieve ondernemer mee zou kunnen doen.

 

Trend #1 : Video!

Het is niet voor niets dat na Google onze vriend YouTube de grootste zoekmachine is online. Video, filmpjes, bewegend beeld. Dit wordt steeds belangrijker. Niet alleen onder tieners en jongeren. Ga maar na: lees jij liever een (lang) blogartikel of kijk je toch sneller even een YouTube filmpje? En wat dacht je van Live video’s op Facebook en Instagram Stories? Juist. Bloggers houden het niet meer alleen bij schrijven en het plaatsen van foto’s. Ze laten zichzelf, hun boodschap en omgeving ook regelmatig zien en horen op bewegend beeld. Deze combinatie van bloggen op video wordt vloggen genoemd. En vloggen is hip, hot & happening. Je kunt op film vaak meer laten zien en vertellen dan in een geschreven artikel. YouTube is lekker makkelijk overal & onderweg te kijken (en luisteren) op je mobiel. En bovendien worden video’s op Facebook bijvoorbeeld ook als belangrijker beoordeeld en dus eerder aan je volgers getoond. Wat kun jij hier mee als creatieve ondernemer voor je blog? Je kunt video’s opnemen met bijvoorbeeld een ‘room tour’, laat je werkplaats zien aan je ideale klant, geef een kleine rondleiding in je atelier of neem je kijker mee onderweg naar een klant. Maak een video-opname van je laatste (kunst)werk en vertel je verhaal erachter. Of maak een ‘work in progress’ video waarop de kijker jou aan het werk ziet aan een (nieuw) project. Je kunt die video’s in het begin trouwens gewoon maken met de camera van je smartphone. En gelukkig kun je video (daarna) ook gewoon integreren in een blogartikel, waar je dan nog een korte geschreven tekst erbij zet voor de blogbezoeker die liever leest.

 

Trend #2 : ‘Bloggen’ op social media

Op steeds meer social media kanalen kun je (veel) meer dan 140 tekens kwijt in je updates. Je kunt verhalen vertellen. En dat is wat bloggen eigenlijk is! Verhalen vertellen. Inspiratie delen. Jezelf laten zien. Je ideale klant online met jou laten kennismaken. Dat kan tegenwoordig ook via Facebook Updates, Facebook Notities, Instagram Stories, LinkedIn Pulse. En voor de korte, leuke, grappige updates is er ook nog Snapchat.

Of bloggen op social media hetzelfde succes kan behalen als een oorspronkelijk blog (als website) op je eigen domein… dat betwijfel ik, maar het is zéker een trend die we in de gaten mogen houden én die je perfect kunt combineren met een blog als thuisbasis. Denk je maar eens in: tegen de tijd dat jij op ‘publish’ drukt van je social media update, is deze al weer bijna ondergesneeuwd tussen ál die duizenden andere updates in je tijdlijn. Als jij je blog op je website als thuisbasis blijft zien, kun je jouw ideale klant voor alle (archief) informatie áltijd doorverwijzen naar je website & blog waar jouw informatie & inspiratie dan terug te vinden is. Zie het dan als een portfolio van alles wat je online doet dat de moeite van het bewaren waard is. En zie social media dan als je (online) gesprekken waarin je aan het eind naar je blog & website verwijst.

 

Trend #3 : Bloggen voor de mobiele lezer

Het is een feit dat steeds meer websites en blogs worden gelezen vanaf een mobiel apparaat. Smartphone of tablet bijvoorbeeld. Hierdoor zie je dat alinea’s in blogartikelen steeds korter worden.

Een alinea wordt op een mobiel al snel als heel lang ervaren. Omdat het schermpje kleiner is natuurlijk en er dus minder woorden op één regel passen.

Wat kun jij hiermee als creatief ondernemer? Doe goed onderzoek naar jouw ideale klant. Leest hij of zij inderdaad veel meer mobiel dan via een laptop of desktop computer? Pas je blogartikelen en de lengte van je alinea’s daar dan op aan.

Dit verbetert de leesbaarheid en de positieve ervaring van je ideale klant of bloglezer.

 

Trend #4 : Vraag & Antwoord bloggen – Whitepapers

Bloggen in 2017 nóg meer om het geven van informatie aan de lezer. Eerlijke en open informatie waarin een probleem met mogelijke oplossing wordt omschreven. Een whitepaper noemen ze dat ook wel in marketingtermen, al gaat het bij de term ‘whitepaper’ vaker om een apart rapport of document, wat dan te downloaden is. In het kader van vindbaarheid van je blog is alleen een download echter niet zo slim. Daar kan Google niet zoveel mee, en dus vindt jouw gewenste lezer het minder snel. Daarom zul je steeds meer zien dat ‘whitepapers’ als blogartikelen gepubliceerd worden. Gek genoeg worden dit dan juist weer langere blogartikelen. In tegenstelling tot de voorgaande trend van korte alinea’s voor mobiel lezen. (Hoewel je in een lang artikel nog steeds kunt werken met korte alinea’s natuurlijk :-))

Maar ook hier: kijk als creatieve ondernemer vooral heel goed naar jouw eigen persoonlijke doelgroep. Voor wie schrijf jij je blog? En waar zitten jouw ideale bloglezers dan op te wachten?

 

Trend #5 : Het gaat niet meer om bereik, maar om conversie

De jacht naar méér, méér, nóg méér lezers lijkt voorbij. In 2017 gaat het niet meer om de vraag wie de meeste volgers of lezers heeft. Bloggen in 2017 gaat om het bereiken van de júiste mensen. Bloggen is een manier om in contact te komen met jouw ideale lezer, jouw ideale klant.  Bloggen gaat in 2017 steeds vaker om de conversie. Wat bereik je er mee? Conversie betekent het behalen van je doelen. Dat iemand na het lezen van jouw blogartikel bijvoorbeeld informatie aanvraagt per mail, zich inschrijft voor je nieuwsbrief, of doorklikt naar je webwinkel en daar iets koopt.

Tip voor jou als creatieve ondernemer: staar je niet blind op de cijfers, maar kijk naar mogelijkheden om meer conversie te bereiken. Hoe krijg jij je lezers daar waar je ze wilt hebben? Daar waar jij ze nóg beter van dienst kunt zijn met jouw kennis, kunde en (kunst)werk? Hoe kun jij lezers raken en tot klant maken? Hoe krijg jij het voor elkaar dat iemand van social media naar jouw blog klikt, en uiteindelijk een product of dienst bij je koopt? En je dan liefst ook nog aanraadt bij haar vriendenkring?

 

Interessante ontwikkelingen, waar ik zelf als ervaren blogger zeker nog meer in wil duiken.

 

Dus ja, er zijn ontwikkelingen en veranderingen gaande in blogland. Maar mijn conclusie is: voel je niet bedreigd of ontmoedigd als (beginnend) blogger. Bedenk wel dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Als jij je focus helemaal legt op social media, zal je blog inderdaad stoppen met groeien. De kunst zit hem volgens mij juist in het maken van een mooie match tussen social media, video, audio, foto’s en geschreven artikelen. In het meebewegen met de ontwikkelingen in online communicatie. Als je dit dan verzamelt op je blog als thuisbasis, kun je alsnog een heel succesvol blog neerzetten als creatief ondernemer, en je doelen behalen.

 

Wat vind jij van de nieuwe ontwikkelingen in het bloggen in 2017? 

Herken je er een aantal? En wat doe je er zelf mee? Ik lees je reactie heel graag hieronder. 

6 Reacties

  1. Wat een interessant artikel! Inderdaad een goeie vraag, hoe kan ik mijn lezers raken en tot klant maken? Ik ga er is over nadenken! Want eigenlijk schrijf ik helemaal niet naar mijn producten toe op dit moment.

  2. Ik hoop dat het kijken naar conversie doorzet. Ik merk bij samenwerkingen nog steeds dat sommige bedrijven focussen op de getallen en daarom minder geschikte kandidaten voorraag geven (in mijn ogen). Ik merk ook dat dat sommige bloggers een richting opduwt. Ik blijf liever bij mezelf 🙂

    Video is maar half mijn ding. Ik lees liever een lange blog dan dat ik na een lange vlog kijk.

  3. Wat een leuk artikel. Ik ben nu 6 maanden bezig en merk al dat ik precies weet wat ik wil. YouTube is inderdaad echt een trend. Het lijkt me ook handig in sommige gevallen. Ik weet alleen niet of ik daar aan zal beginnen. Ik vind het namelijk doodeng haha. Zelf geef ik overigens de voorkeur aan geschreven tekst ipv filmpjes. Dan kan ik het gewoon rustig lezen.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Verwijder formulierPost comment