Waar moet je over schrijven? Dit kan een flinke hoofdbreker zijn waar je keer op keer bij terugkomt. Of waar je misschien van wakker schrikt ’s nachts. Er komt nogal wat op je pad als creatief ondernemer. Als je jezelf en je werk in het licht wilt zetten. Als je wilt groeien met je creatieve bedrijf, als je wilt kunnen leven van je creatieve werk. En dan heb ik het niet alleen over schrijven voor je website, je blog, social media updates, nieuwsbrieven en mails. Dat zijn uiteindelijk slechts praktische vormen. Middelen en plaatsen om je boodschap te verspreiden. Dát wat je wilt vertellen of delen. De basis van al je online communicatie dus.

Een hele belangrijke basis. Want natuurlijk kun je losse updates verspreiden. Een Instagram account of Facebook Page is snel aangemaakt. Simpel een bericht publiceren is voor de meeste mensen ook nog wel appeltje-eitje. De moeilijkheid zit hem vervolgens in áánkomen! In het raken van je lezers. Wat zeg je precies? Wat deel je met ze? Wat wil je eigenlijk van degene die jouw update leest?

 

Wat is jouw basis? Wat is jouw verhaal?

 

Ik had vanmorgen een fijn gesprek met een creatieve onderneemster die een VIP ‘Boost je Blog’ traject bij mij volgt. Een traject waarin we in 3 Skype Sessies haar blog laten groeien. Maar éigenlijk gaat het natuurlijk om meer dan het bloggen. De blog is slechts de gekozen vorm. Het had ook Instagram, Facebook of een nieuwsbrief kunnen zijn. Alles begint bij de basis, bij het verhaal.

 

Iedereen heeft een verhaal. En elk verhaal is uniek.

 

Verhalen kunnen wel overeenkomsten hebben, waardoor mensen met elkaar kunnen verbinden. Maar iedereen heeft zijn unieke bijdrage hierin. Een eigen combinatie van interesses en talenten. Een eigen visie, een eigen blik op de wereld. Eigen ervaringen om te delen. En dát maakt je uniek. Dat maakt jouw verhaal uniek. En dat wat je wilt en kunt delen met je lezers.

Ik hielp mijn coachklant vanmorgen bij het inzicht krijgen in hoe haar schijnbaar losstaande interesses tóch bij elkaar konden komen in de omschrijving van haar ideale klant, in haar aanbod van creatieve producten én bij de doelstellingen van haar online communicatie. In eerste instantie voor haar blog, maar dit concept kun je op elk gewenst communicatiemiddel of platform toepassen.

Het maakte mezelf ook weer bewust van de achterliggende ideeën over communicatie. Er is zó’n wildgroei aan mogelijkheden tegenwoordig. Je ‘moet’ een website hebben, je kunt bloggen, je kunt communiceren via Facebook, Instagram, Pinterest, noem het maar op. Met nieuwsbrieven, community’s. En om de haverklap popt er weer een nieuw (social) medium op die dé toekomst van online communicatie zou zijn. Moet je overal in mee? Nee. Dat denk ik niet.

 

Je mag keuzes maken in welke middelen het beste bij jou, je creatieve werk en je (potentiële) klanten passen.

 

Je hoeft niet te bloggen om het bloggen. Je mag bloggen omdat je een boodschap te vertellen hebt. Je mag bloggen omdat je een verhaal te vertellen hebt. Omdat je inspiratie wilt delen. Of in gesprek wilt komen met andere mensen om wederzijds ideeën te bespreken.

Vervang ‘bloggen’ ook gerust voor ‘Facebooken’, ‘Instagrammen’, ‘Nieuwsbrieven sturen’ etc.

Dus waar moet je over schrijven? Ik kan het je op dit moment nog niet vertellen.

 

Volg je gevoel. Volg je hart.

 

En ik zou je graag helpen om vanuit jouw gevoel, hart en persoonlijke interesses de shift te maken naar hoe je dat in je creatieve bedrijf samen kunt laten komen tot een pakkende boodschap waar je over kunt schrijven.

 

Wat is jouw boodschap aan de wereld?

Wat is jouw unieke verhaal?

En hoe mag ik jou helpen om je verhalen te delen?

Samen op naar een mooiere wereld, met meer liefde, plezier en creativiteit.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Verwijder formulierPost comment