Alles is energie. Alles heeft energie. Je hebt positieve (hoge) energie en lage energie. Lage energie is dat knagende gevoel dat iets niet lekker zit of gaat. Zeurderig. Hangerig. Zo’n negatieve spiraal. Zonder meteen zweverig te zijn, ik geloof hier wel in. Laat me uitleggen hoe ik dat zie als het gaat om je marketing, in dit artikel met name het bloggen.

 

Voor wie Marie Kondo en haar KonMari methode niet kent even een korte intro. Marie Kondo is een Japanse opruimcoach die wereldwijd bekend is geworden met haar KonMari methode. Na haar boek ‘Opgeruimd!’ heeft ze sinds kort ook een hele populaire serie op Netflix. Ze richt zich vooral op het opruimen en organiseren van je huis, maar dat heeft direct effect op je hele leven. Haar vouw-technieken voor kleding vind ik lastig, maar het idee dat je bij al je bezittingen nagaat of het nog ‘joy’ geeft, pas ik ook steeds meer toe op de dingen die ik dóe. Zowel privé als in mijn bedrijf.

 

Does it spark Joy? Ja? Super, ga er enthousiast mee door. Nee? Bedank, en neem bewust afscheid.

 

Opruimen in je webteksten

Hoe kom ik nou als Studio Schrijf opeens met KonMari aan? Ik besefte opeens dat het ‘Joy’-principe ook opgaat voor de teksten van je bedrijf. De teksten op je website, je blog, nieuwsbrief, social media updates. Het kan geen kwaad om er eens in de zoveel tijd doorheen te gaan en een grote opruiming te houden.

Stel jezelf dan heel eerlijk de vraag en durf te luisteren naar dat gevoel van binnen: ‘Does it spark joy?’ Ben jij nog ècht enthousiast over wat je schrijft en deelt? Over je producten en diensten. Je aanbod. De klanten met wie je werkt. De marketing activiteiten die je doet? Doe jij de dingen vanuit passie en Joy? Of ‘omdat het nu eenmaal zo hoort’?

Wees je bewust van de keuze die je hebt. Luister naar je hart.

 

Als de ‘Joy’ eruit is

Laatst zat ik met een klant aan de thee. Ze had een offerte gehad van een marketingbureau dat haar beloofde veel meer relevante website bezoekers te bezorgen én elke maand een verkoopgesprek met een potentiële klant. Het klonk supermooi. Een uitgebreid seo-pakket, contentmarketing. Alleen… mijn klant snapte maar niet hoe dat kon. Wat erbij kwam kijken. Ze probeerde duidelijk te krijgen hoe dit dan werkte voor haar bedrijf. Maar kreeg geen tekst en uitleg van het bureau, verdwaalde in het bos aan online contentmogelijkheden en begon steeds meer te twijfelen over het bloggen. Ze vroeg mijn advies.

Nu moet ik erbij zeggen dat zij sowieso geen schrijver, maar een prater is. Ze is meer gecharmeerd van bellen. Koude acquisitie. Raar, maar waar. Ik hou zelf helemaal niet van bellen, maar zij wordt oprecht blij van die manier om met mensen in gesprek te komen. En ze is er ook echt heel goed in! Alleen het kost tijd, èn iedereen zei altijd dat ze aan online marketing moest doen. Contentmarketing. Dat ze op social media moet, moet adverteren op Facebook en moet bloggen. Want: het is zo goed voor je vindbaarheid in Google, het hoort erbij voor je expert-status, en meer van dat soort argumenten.

Ze vroeg mijn mening. En die kreeg ze. Al was het anders dan verwacht. Terwijl mijn hoofd zei dat ik haar als klant moest binnenhalen, zodat ik haar blog kon verzorgen, liet ik mijn hart spreken! Ik zag en voelde aan alles dat mijn klant niet gelukkig werd van een blog als marketingmiddel. Het paste gewoon niet bij haar. Ze had het echt al geprobeerd. Maar het werd een moetje. Het voelde opgelegd door ‘de buitenwereld’ en daar kwamen puur met het hoofd verzonnen artikelen uit. Dat werkt niet. Als de passie en het enthousiasme, de positieve hoge energie er niet in zit, dan kun je bloggen wat je wilt, maar dan komt je boodschap niet over.

 

Stop gewoon met bloggen

Mijn advies aan haar was: stop met bloggen. Om met Marie Kondo te spreken: bedank je blog en ‘het bloggen’ voor de mooie leerzame tijd, voor alle inzichten die je erdoor hebt opgedaan, en neem afscheid. Dat geeft opluchting, ruimte voor nieuwe stappen, ruimte voor waar jouw ‘joy’ wèl in zit.

Kies een manier van marketing die wèl bij jou past

Het is oké om niet te bloggen, als het niet (meer) bij je past. Een blog is niet het enige marketingmiddel of communicatiekanaal. In deze tijd van online ondernemen, online communicatie en online álles, vergeten we dat nog wel eens. Maar er zijn ook veel andere manieren van marketing náást het internet. In het offline leven.

  • Ouderwets acquisitie-bellen,
  • Naar netwerkbijeenkomsten gaan,
  • Op beurzen staan,
  • Free publicity in de krant opzoeken,
  • Flyeren op het prikbord in de Albert Heijn, de bieb of sportvereniging,
  • Lezingen geven of spreken op vakbijeenkomsten

Om maar wat opties te noemen…

En trouwens, ook online kun je in plaats van het bloggen kiezen voor bijvoorbeeld:

  • Video’s opnemen en delen (vloggen, video-bloggen),
  • Geluidsopnames opnemen en delen (podcast),
  • Alleen updates op LinkedIn zetten,
  • Alleen Instagram gebruiken,
  • Lid worden van en actief zijn in een online community/groep.
  • Of zelf een community oprichten om vraag & aanbod bij elkaar te brengen.

 

Luister naar je hart

Oei, beetje gek advies van iemand die zelf zo ontzettend dol is op bloggen, al jaren blogtrainingen geeft, werkt als blogcoach & freelance blogger. Maar ik meen het serieus. Kies wat bij je past. Luister naar je hart. Dat doe ik ook. Dat is de reden waarom ik zelf niet aan ‘koud bellen’ doe, het past niet bij me. Ik ben een schrijver, illustrator, kunstenaar, maar géén beller. En omdat ik blog, heb ik het bellen ook niet nodig om nieuwe klanten te vinden. Andersom werkt dat ook. Mijn klant stopte met bloggen, omdat het niet bij haar past. Ze is een beller, en daarom brengt een ochtend vrolijk en met positieve energie ‘acquisitie bellen’ haar veel meer nieuwe klanten dan honderd blogartikelen zonder ‘spark of joy’ bij elkaar.

 

Ben ik nu opeens anti-bloggen?

Nee, echt niet.

Ben ik vóór het volgen van je hart?

Voor het volgen van je ‘gut-feeling’, je intuïtie, ook als alle anderen om je heen iets anders zeggen of adviseren?

Ja, helemaal!

 

Wees lekker anders, wees lekker jezelf.

Dat doe ik ook 🙂

 

Met welke ‘het hoort erbij’- marketing zou jij willen stoppen in je bedrijf?